2020. május 26., kedd

Ének 05.26.-27.


2020.05.26-27. ének 6.a

Kedves Gyerekek!

A mai órán Ludwig van Beethoven V. c-moll „Sors” szimfóniáját fogjuk megismerni.
A vastag, fekete betűkkel írt mondatokat másoljátok be a füzetbe vázlatként!
Ne ijedjetek meg, ma kicsit több lesz az anyag, de ez a szerdai anyaggal együtt van leírva.

Az V. (c-moll) szimfónia (op. 67.) Ludwig van Beethoven 1804 és 1808 között íródott szimfóniája, az egyik legismertebb zenei kompozíció a klasszikus zenében. Legelőször a Bécsben adták elő a darabot 1808-ban.

A második világháború óta néha a „győzelem szimfóniájának” (Victory Symphony) nevezik a művet.
 A „V” római szám megfelelője az arab 5-ös számnak; a második világháborúban a V-jel a győzelem szimbólumává vált a szövetségesek körében, ez okozta ezt az egybeesést. Egy másik véletlen összefüggés, hogy a V betű morzekódban három rövid és egy hosszú jelből áll, ami megegyezik a szimfónia első négy hangjának ritmusával.

A szimfónia kezdőmotívuma egy jellegzetes négyhangú ti-ti-ti-tá-á, kétszer ismételve:

A c-moll szimfóniát vonós szekcióra, két fuvolára, két oboára, egy szoprán és egy C-re hangolt klarinétre, egy esz-re és egy C-re hangolt kürtre, két trombitára és üstdobra szerezte Beethoven. A negyedik tételhez további hangszerek is becsatlakoznak: egy piccolo, egy kontrafagott és három harsona.

A szimfónia négy tételből áll:

I.                    Allegro con brio
II.                  Andante con moto
III.                Scherzo. Allegro
IV.                Allegro.

Első tétel (Allegro con brio, c-moll)
Az 5. szimfónia első tétele egy tradicionális szonátaformában íródott. Ütemjelzése 2/4.
Az első tétel, tehát az egész mű is egy úgynevezett sors-motívummal kezdődik, ez három rövid és egy hosszan kitartott hangból áll, majd a motívum megismétlésre kerül. Állítólag Beethoven úgy magyarázta a motívum elnevezését, hogy „így kopogtat a sors az ajtón”.

Második tétel (Andante con moto, Asz-dúr)
A második tételben az első tétel feszültsége oldódik, enyhül. Szabad variációs formában íródott, Asz-dúrban, ütemjelzése pedig 3/8. A tétel négy tömbre osztható, két témából áll, azonban a második téma dallama lezáratlan maradt. A tömböket általában rövid átvezetők kapcsolják egymáshoz, majd ismét egy kódával zárul le a tétel.

Harmadik tétel (Allegro, c-moll)
A tétel itt három részre tagolódik: egy scherzo-ra, egy trió-jellegű részre és a scherzo ismétlésére. A harmadik részt, így a tételt is egy kóda zárja le. Ütemjelzése ¾. Nem a melodikáé, hanem a markáns ritmikáé a főszerep.

Negyedik tétel (Finale, Allegro, C-dúr)
A 4. tételben, mivel attacca kapcsolódik a 3.-hoz, felhasználja  a 3.tétel anyagát. Formája: szabad feldolgozású szonátaforma. Egészen a zárótémáig megállás nélkül egyetlen ívben érkezik a zene.
Ezeken a linkeken tájékozódhatsz még a szimfóniáról:




Zenehallgatás:

V. c-moll „Sors” szimfónia – I. tétel:



A teljes szimfóniát itt találjátok:



 II. tétel: 8:26-nál kezdődik
III. tétel: 18:37-nél kezdődik
IV. tétel: 29:10-nél kezdődik

És egy kis vicces videó a végére:



Köszönöm a munkátokat!

Szerdára természetesen nem teszek új anyagot.

Szeretettel:
Orsi néni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése