2020.05.26-27. ének 6.a
Kedves Gyerekek!
A mai órán Ludwig van
Beethoven V. c-moll „Sors” szimfóniáját fogjuk megismerni.
A vastag, fekete
betűkkel írt mondatokat másoljátok be a füzetbe vázlatként!
Ne ijedjetek meg, ma kicsit több lesz az anyag, de ez a szerdai
anyaggal együtt van leírva.
Az V. (c-moll)
szimfónia (op. 67.) Ludwig van Beethoven 1804 és 1808 között íródott
szimfóniája, az egyik legismertebb zenei kompozíció a klasszikus zenében.
Legelőször a Bécsben adták elő a darabot 1808-ban.
A második világháború
óta néha a „győzelem szimfóniájának” (Victory Symphony) nevezik a művet.
A „V” római szám megfelelője az arab 5-ös számnak; a második
világháborúban a V-jel a győzelem szimbólumává vált a szövetségesek körében, ez
okozta ezt az egybeesést. Egy másik véletlen összefüggés, hogy a V betű
morzekódban három rövid és egy hosszú jelből áll, ami megegyezik a szimfónia
első négy hangjának ritmusával.
A szimfónia kezdőmotívuma egy jellegzetes négyhangú
ti-ti-ti-tá-á, kétszer ismételve:
A c-moll szimfóniát
vonós szekcióra, két fuvolára, két oboára, egy szoprán és egy C-re hangolt
klarinétre, egy esz-re és egy C-re hangolt kürtre, két trombitára és üstdobra
szerezte Beethoven. A negyedik tételhez további hangszerek is becsatlakoznak:
egy piccolo, egy kontrafagott és három harsona.
A szimfónia négy
tételből áll:
I.
Allegro
con brio
II.
Andante
con moto
III.
Scherzo.
Allegro
IV.
Allegro.
Első tétel
(Allegro con brio, c-moll)
Az 5. szimfónia első tétele egy tradicionális
szonátaformában íródott. Ütemjelzése 2/4.
Az első tétel, tehát az egész mű is egy úgynevezett
sors-motívummal kezdődik, ez három rövid és egy hosszan kitartott hangból áll,
majd a motívum megismétlésre kerül. Állítólag Beethoven úgy magyarázta a
motívum elnevezését, hogy „így kopogtat a sors az ajtón”.
Második tétel
(Andante con moto, Asz-dúr)
A második tételben az első tétel feszültsége oldódik,
enyhül. Szabad variációs formában íródott, Asz-dúrban, ütemjelzése pedig 3/8. A
tétel négy tömbre osztható, két témából áll, azonban a második téma dallama
lezáratlan maradt. A tömböket általában rövid átvezetők kapcsolják egymáshoz,
majd ismét egy kódával zárul le a tétel.
Harmadik tétel
(Allegro, c-moll)
A tétel itt három részre tagolódik: egy scherzo-ra, egy
trió-jellegű részre és a scherzo ismétlésére. A harmadik részt, így a tételt is
egy kóda zárja le. Ütemjelzése ¾. Nem a melodikáé, hanem a markáns ritmikáé a
főszerep.
Negyedik tétel
(Finale, Allegro, C-dúr)
A 4. tételben, mivel attacca kapcsolódik a 3.-hoz,
felhasználja a 3.tétel anyagát. Formája:
szabad feldolgozású szonátaforma. Egészen a zárótémáig megállás nélkül egyetlen
ívben érkezik a zene.
Ezeken a linkeken tájékozódhatsz még a szimfóniáról:
Zenehallgatás:
V. c-moll „Sors”
szimfónia – I. tétel:
A teljes szimfóniát itt találjátok:
II. tétel: 8:26-nál kezdődik
III. tétel: 18:37-nél kezdődik
IV. tétel: 29:10-nél kezdődik
És egy kis vicces videó a végére:
Köszönöm a munkátokat!
Szerdára természetesen nem teszek új anyagot.
Szeretettel:
Orsi néni
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése